Zeehaven, vliegveld, offshore en duurzame energie Port of Den Helder mikt op vier troeven

Den Helder is de haven van de offshore, de Koninklijke Marine en ook van de visserij. Port of Den Helder NV heeft met de Routekaart 2030 een ambitieus meerjarenplan ontwikkeld om van Den Helder een innovatieve en duurzame haven te maken. “Er liggen hier volop kansen als servicehaven voor offshore windturbines op de Noordzee maar ook voor een intensieve samenwerking tussen de Koninklijke Marine en het maritieme bedrijfsleven”, aldus directeur Jacoba Bolderheij . “En we hebben hier de prachtige combinatie van lucht- en zeehaven.”

“Den Helder is geen doorsnee haven,” zegt Jacoba Bolderheij, sinds april 2016 algemeen directeur van NV Port of Den Helder. “Wij hebben nauwelijks op- en overslag en zijn daarom niet te vergelijken met pakweg Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen of de Eemshaven.”

Maar de haven van Den Helder heeft wel een toegevoegde waarde van rond de 300 miljoen euro, zo’n 2500 directe arbeidsplaatsen en zo’n vierduizend scheepsbewegingen per jaar, waarvan zo’n 2000 offshoreschepen. Het aantal offshore supplyschepen neemt de laatste jaren overigens af door de afnemende olie- en gasproductie op de Noordzee. De verwachting is echter dat door de stormachtige groei van het aantal windparken op de Noordzee deze neergaande lijn in de nabije toekomst weer wordt omgebogen. Voor de bouw, maar vooral voor het onderhoud, zijn gespecialiseerde schepen nodig die reserveonderdelen maar ook onderhoudsmonteurs naar de turbines op zee brengen. In die onderhoudssector kan de Port of Den Helder een faciliterende rol spelen.

Lees verder op maritiemnederland.com