Damen heeft in Rotterdam het grootste droogdok van Europa, maar de grote cruiserederijen mijden het Rotterdamse dok. Alsof het is besmet.
In zekere zin is dat ook zo. Na een affaire in 2014 die cruisemaatschappij Royal Caribbean (RCCL) een forse boete opleverde, laten grote cruiseschepen Rotterdam links liggen. Kerry Anastassiadis van de CLIA, de brancheclub van cruiserederijen: ‘Grote rederijen hebben een hekel aan kostbare verrassingen. Rotterdam staat daarom niet boven aan de lijst van plekken om cruiseschepen te laten onderhouden.’
Dat kost tientallen miljoenen euro’s aan omzet voor de scheepsbouwsector, stelt Bas Ort, voorzitter van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT).
Dan liever naar Duitsland
Durk Jan Nederlof, directeur van de reparatiewerven van Damen, ondervond de onofficiĆ«le boycot van Rotterdam aan den lijve. Hij was vorig jaar met RCCL in gesprek over een onderhoudsklus bij de Damen-werf in het Franse Brest. Omdat Brest het schip niet kon inplannen, stelde Damen Rotterdam voor. ‘Maar dat wilde RCCL niet.’
Het gevolg: het schip, de Brilliance of the Seas, gaat in april naar een Duitse werf.
De cruisesector is een van de weinige groeiers in de maritieme sector. Uit de offshore, die door de lage olieprijs nog steeds in een crisis verkeert, komen nauwelijks opdrachten.
Lees verder op FD.nl (betaald)