Persbericht: 5 redenen voor defensie en bedrijfsleven om nauw samen te werken

1. Militair strategisch

De Nederlandse defensie – industrie levert het beste materieel voor de beste prijs. Zo zijn de Nederlandse dieselelektrische onderzeeboten superieur aan die van andere landen, omdat ze overal ter wereld inzetbaar zijn; ze kunnen in zout en zoet water, warm en koud water opereren. Ook loopt Nederland voorop in de markt voor vliegtuigbekabeling en – landingsgestellen en we zijn vooraanstaand op het gebied van cyberveiligheid. Dat geeft de Nederlandse krijgsmacht een onbetaalbare voorsprong op andere landen en een echt betekenisvolle bijdrage aan internationale samenwerking.

2. School of the Nation en versterking arbeidsmarkt

Het bedrijfsleven staat klaar om te helpen de adaptieve krijgsmacht te versterken en toekomstbestendig te maken door het delen van kennis en de inzet van arbeidscapaciteit. Dat vraag t om samenspel van Defensie, OCW en SZ W . Defensie kan een unieke basis bieden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt klaar te maken voor hun verdere loopbaan in het bedrijfsleven. Zo kan de kennis en kunde binnen de overheid én het bedrijfsleven optimaal floreren en wordt de som groter dan alleen de optel som van de delen.

3. Industrieel belang

De versterking van de samenwerking binnen de Gouden Driehoek van kennisinstellingen, de industrie en defensie maakt ons slagvaardiger, productiever, efficiënter en effectiever dan de rest van de wereld. De Nederla ndse defensie – industrie biedt hierdoor direct en indirect werk aan zo’n 15.000 tot 20.000 mensen en weet zo een omzet van ongeveer 5 miljard per jaar te realiseren.

4. R&D en innovatie

Ontwikkeling en onderhoud van high tech materieel vereist hoogwaardig personeel en bevordert innovatie waar de hele Nederlandse maatschappij profijt van heeft. Met een totaal van zo’n 200 mln aan R&D investeringen doet de defensie – industrie mee met de absolute top van de grote innovatieve sectoren in Nederland en lopen we v oorop met fysieke en digitale technologie voor het ontwerpen, bouwen en onderhouden van complexe systemen. Doordat de Nederlandse defensie – industrie deze kennis heeft, kan de krijgsmacht ook worden ontzorgd bij de instandhouding van wapensystemen.

5. Export versterkt Nederlandse positie

Dankzij de launching customer – rol van defensie bij investeringen wordt keer op keer het beste materieel voor de beste prijs geleverd. Daarmee hebben we bewezen, alles in handen om de mondiale exportmarkten te veroveren. Bijkomend voordeel van deze opschaling van productie is dat de marginale operationele kosten van het materie el in Nederland navenant zullen dalen. Door onze producten te exporteren , en zo grotere series te krijgen, kunnen we zelf goedkoper opereren en ziet defensie ontwikkelingskosten terugkomen.

Download het volledige persbericht Hier