VLISSINGEN – De geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen als bouwer van onderzeeërs is geboekstaafd: ‘Luctor et Emergo’. Een verleden dat naar meer smaakt. Momenteel is Damen Schelde Naval Shipbuilding in de race voor een miljardenorder: in 2025 moet de huidige Walrusklasse worden vervangen.

Het ziet eruit als het zoveelste gelikte geschiedenisplaatjesboek. Kijk eens wat een prachtige onderzeeboten de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen in de periode 1907-1940 bouwde. Maar deze uitgave, die vandaag in Rotterdam wordt overhandigd aan Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Rob Kramer, is veel meer.

De Vlissingse werf – nu Damen Schelde Naval Shipbuilding (Marinebouw) – is momenteel volop in de race voor de bouw van nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Er zal nog heel wat water door de Schelde vloeien voor het zover is. Maar dit boek laat in elk geval zien waartoe de werf in staat was.

Succesvol
Onder de titel ‘Luctor en Emergo’ laten schrijvers Tobias van Gent en Ron van Maanen zien, zien hoe succesvol De Schelde was in de bouw van onderzeeërs. Tot de Tweede Wereldoorlog werden er in Vlissingen twintig te water gelaten. Daarna werden de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) en Wilton-Fijenoord de uitverkoren bouwers. Nu die er niet meer zijn is de marinetak van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Nederland de meest voor de hand liggende werf voor de bouw van de boten, die de huidige vier onderzeeërs in de Walrusklasse rond 2025 moeten vervangen. Een miljardenorder, goed voor honderden banen.

Tobias van Gent (1967) is als docent geschiedenis verbonden aan de University College Roosevelt in Middelburg. Hij is lid van Provinciale Staten voor de VVD. Gisteren werd hij voor die partij als lid van de Tweede Kamer beëdigd, na het vertrek van Han ten Broeke. Medeauteur Ron van Maanen (1958) is archivaris in Vlissingen en is specialist als het om het archief van scheepswerf De Schelde gaat.

Lees verder op PZC.nl