Het Vlissingse Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) heeft deze week voorstellen ingediend in de race om de bouw van korvetten voor Roemenië, en mijnenbestrijdingsvaartuigen voor Nederland en België. De deadlines voor beide projecten verstreken deze week. 

Korvetten
Roemenië wil vier nieuwe korvetten bestellen. Eind 2016 werd door de Roemeense regering besloten dat de nieuwe schepen door Damen zouden worden gebouwd. De regering van Dacian Ciolos koos voor de Sigma 10514. Er werd echter nog geen contract getekend en vijf maanden later werd het besluit door de volgende regering teruggedraaid omdat het besluit niet had voldaan aan de wetgeving. In plaats van het rechtstreeks aan een partij te gunnen, werd gekozen voor een Europese aanbesteding. In februari 2018 werd de aanbesteding formeel opgestart voor het project ter waarde van 1,6 miljard euro. Afgelopen dinsdag verliep de deadline voor de aanbieders. Op die dag moesten zij hun finale voorstel indienen.

DSNS slaagde er in om op tijd het voorstel in te dienen naar eigen zeggen. Hoewel DSNS niets vermeld over het voorstel zelf, is de algemene verwachting dat het om Sigma 10514 schepen. Volgens diverse Roemeense media is Damen een van de favorieten, zo niet dé favoriet. Natuurlijk heeft dat alles te maken met het feit dat Damen eigenaar is van Damen Shipyards Galati, waar sinds 2006 alle marineschepen voor Nederland worden gebouwd (deels of volledig). Overigens zijn er ook schepen voor andere landen gebouwd, zoals de sleepboten voor de Zweedse marine en delen van de fregatten voor Indonesië. Daarnaast is Damen ten dele eigenaar van de Mangalia scheepswerven.

Dat vergroot de kansen van Damen, maar de competitie is hevig. Het Italiaanse Fincantieri bezit er ook scheepswerven en de Naval Group werkt samen met Constanta Shipyard. Bovendien is een kwart van het personeel van Fincantieri afkomstig uit Roemenië. Alleen het Duitse TKMS bezit er geen werf en van een samenwerking is nog niets bekend. Eerder was ook een Turkse werf betrokken bij de aanbesteding, maar die viel af. Werven van buiten de Europese Unie of NAVO hebben niet meegedaan, want die zijn uitgesloten van de competitie. Andere eisen die de Roemeense marine heeft gesteld zijn: het ontwerp moet gebaseerd zijn op schepen die de afgelopen 15 jaar zijn gebouwd, alle schepen moeten in een periode van zeven jaar worden gebouwd, de waterverplaatsing moet ten minste 1.000 ton zijn en de schepen moeten in Roemenië worden gebouwd.

De Naval Group heeft vervolgens de Gowind 2500 aangeboden, Fincantieri een aangepaste versie van de korvetten die zij voor Abu Dhabi hadden gebouwd en TKMS biedt een aangepaste K130 Braunschweig korvet aan.

Lees verder op Marineschepen.nl