Wie mag de grootste militaire aankoop sinds de JSF gaan bouwen?

Wie gaat de vier Nederlandse Walrus-onderzeeërs vervangen? Een Nederlands bedrijf is favoriet voor de grootste militaire aankoop sinds de JSF. Maar ervaren buitenlandse werven azen ook op de miljardenorder.

De bouw van nieuwe onderzeeboten voor de Nederlandse marine belooft uit te draaien op een felle concurrentiestrijd. Dit jaar moet Defensie meer duidelijkheid geven over de koopplannen. Het draait om meer dan simpelweg een paar nieuwe schepen. Wil Nederland bijvoorbeeld eigen bedrijven de leiding geven, of met een ervaren buitenlandse werf in zee gaan? Kiest Defensie in dat geval voor verdieping van de al nauwe militaire samenwerking met Duitsland, of knoopt men juist banden met Frankrijk aan? Het Franse bedrijf Naval Group probeert zich namelijk als outsider in de kijker te spelen. Om zich voor te stellen, organiseerde het bedrijf zelfs een reis voor Nederlandse journalisten naar de eigen werf in Cherbourg en de thuisbasis van de Franse marine in Toulon. “Ons probleem is dat we niet bekend zijn in Nederland, dat proberen we te veranderen”, zegt Eric Chaplet. De voormalig admiraal en onderzeebootkapitein is tegenwoordig adviseur van de CEO van Naval Group en belast met de internationale verkoop van schepen.

De gedoodverfde favoriet om de order binnen te halen is het Nederlandse Damen. Dat bedrijf bouwt alle oppervlakteschepen voor de Nederlandse marine. Het voerde de afgelopen jaren ook groot onderhoud uit aan de huidige vier onderzeeboten van de Walrusklasse. Maar omdat de bouwer daarvan, de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, medio jaren negentig failliet ging, ontbreekt bepaalde kennis in Nederland. Damen heeft hulp van het Zweedse Saab nodig om bijvoorbeeld de dikke stalen drukhuid te produceren die een onderzeeboot op een diepte van honderden meters beschermt tegen de hoge waterdruk.

De naam van een tweede bedrijf dat vaak valt, is het Duitse TKMS. Dat heeft samen met Naval Group het grootste deel van de Europese exportmarkt voor onderzeeboten in handen. Maar TKMS en de Duitse marine zitten momenteel in zwaar weer. Vorig jaar lagen alle zes de Duitse onderzeeboten tegelijkertijd met technische problemen aan de kade. Een nieuw fregat van TKMS had zoveel mankementen dat de Duitse marine weigerde het in de vaart te nemen. Het bedrijf is zelfs uitgesloten van een volgende order voor fregatten.

Lees verder Trouw.nl