Vette opdrachten lonken bij miljardenprojecten van Defensie

Defensie geeft het komende decennium vele miljarden uit aan nieuwe fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten, ter vervanging van de huidige Walrus-onderzeeërs.

Duidelijk is nu al dat Nederlandse bedrijven na een lange periode van bezuinigingen op Defensie weer lucratieve orders uit eigen land zullen binnenhalen. Scheepsbouwer Damen Shipyards en het Twentse technologiebedrijf Thales Nederland staan daarbij vooraan. De fregatten, geschikt voor kustwachttaken, noodhulp, drugsbestrijdings- en antipiraterijoperaties, en de mijnenjagers worden samen metde Belgen gebouwd. Specialiteitvan de fregatten is de bestrijding van vijandelijke onderzeeboten.

Staatssecretaris Visser van Defensie heeft al laten weten dat Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) uit Vlissingen vier fregatten mag bouwen en dat Thales Nederland het radar– en vuurleidingssysteem mag leveren. De bouw van een nieuw bevoorradingsschip voor fregatten wordt ook binnenlands aanbesteed; in principe een nieuwe order voor de Zeeuwse Damen-dochter. Damen is in alliantie met het Zeeuwse Saab ook een grote kanshebber voor de hoofdprijs, de bouw van vier nieuwe onderzeeërs.  Een gigantisch nieuwbouwproject, waarvoor € 2,5 mrd is gereserveerd, maar waarvan de kosten kunnen oplopen.

De strijd om de miljardenorder is nu echt ontbrand. De Nederlands-Zweedse combinatie heeft concurrentie van de Franse Naval Group, het Spaanse Navantia en het Duitse TKMS. Alle partijen moeten nu de Nederlandse overheid van gedetailleerde informatie voorzien welke plannen ze hebben voor de vervanging van de De Bruinvis, de Dolfijn, de Walrus en de Zeeleeuw. De ondertekening van het Walrus-contract moet in 2021 plaats vinden. Zes jaar later kan de eerste nieuwe onderzeeboot operationeel zijn.

Naval Group wil pact met Nederlandse industrie
Damen Shipyards verklaarde eerder dat de bouw van nieuwe onderzeeërs honderden nieuwe banen kan opleveren voor de marinewerf in Vlissingen en ook veel werk zal creëren voor Nederlandse toeleveranciers. Damen zegt nu: ‘Het zwaartepunt van de bouw ligt in Nederland, bij Damen in Vlissingen en bij gespecialiseerde toeleveranciers als RH Marine en Bosch Rexroth. De romp van de boot wordt gebouwd in Zweden en samen met de Nederlandse industrie kunnen we de onderzeeboot verder afbouwen in Nederland.’ Maar ook de Franse Naval Group, de belangrijkste concurrent van Damen/Saab, belooft extra banen in Nederland. Eric Chaplet, vice-directeur internationale marketing van Naval (tot voor kort DCNS geheten) zegt in Cherbourg dat zijn concern ‘een strategisch partnership’ met Nederland wil sluiten. Een gegarandeerde samenwerking tot zeker 2070, met een ‘maximale betrokkenheid’ voor de Nederlandse industrie. Assemblagewerkzaamheden kunnen in Nederland worden verricht, evenals het onderhoud van de onderzeeërs.

Daarnaast streeft Naval Group, dat voor meer dan 60% in handen is van de Franse overheid, ook samenwerking met Nederlandse onderzoeksinstituten na; soms is daar al sprake van. Het Franse bedrijf (en zijn voorgangers) hebben sinds 1899 al 107 onderzeeboten gebouwd.’We willen ook in andere projecten met Nederlandse bedrijven in zee’, zegt Chaplet. Zo gaat het Almelose bedrijf Mafo Naval Closures waterdichte deursystemen leveren voor de fregatten die Naval voor de Franse marine gaat bouwen.

Lees het volledige artikel op FD.nl