‘Thyssen-Krupp wil scheepsbouwtak verkopen’

Het Duitse staalconcern en industrieconglomeraat Thyssen-Krupp wil zijn maritieme divisie afsplitsen of verkopen. Dat meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt vrijdag op basis van bronnen in het concern en in de Duitse scheepsbouwsector. Activistische beleggers in Thyssen-Krupp als Cevian en hedgefonds Elliot hebben al eerder aangedrongen op afsplitsing van de scheepsbouwtak. Thyssen-Krupp staat ook aan de vooravond om zijn staaldivisie te laten fuseren met Tata Steel Europe, waaronder IJmuiden valt.

KANSHEBBER ONDERZEEBOTEN
De maritieme divisie, TKMS, is een van de vier kanshebbers voor de vervanging van de onderzeeboten uit de Walrus-klasse, waarover de Nederlandse politiek de komende jaren een besluit moet nemen. Met de vervanging van de vier onderzeeboten, die in 2025 aan het einde van hun levensduur zijn, is een bedrag van tenminste € 2,5 mrd gemoeid. Voor de bouw van de nieuwe Nederlandse onderzeeboten is het Nederlandse Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland, een grote concurrent van het Duitse Thyssen-Krupp Marine Systems (TKMS), evenals de Franse Naval Group.

GEPASSEERD VOOR DUITSE MARINEORDER
Dat Thyssen-Krupp nu van zijn maritieme divisie en scheepswerven (6000 werknemers) af wil, heeft meerdere redenen, zo schrijft Handelsblatt. Belangrijkste reden is dat het oer-Duitse consortium TKMS in maart werd gepasseerd voor een toekomstige megaorder voor de bouw van vier fregatten van het type MKS 180 van tenminste € 3,5 mrd voor de Duitse marine. Duitse media hebben de afgelopen maanden herhaaldelijk gemeld dat de Duitse overheid getwijfeld zou hebben aan de technische capaciteiten van Thyssen-Krupp en partnerbedrijf Lürssen om de fregatten te bouwen. Bij de twee hofleveranciers van de Duitse marine is het besluit hard aangekomen. Ook zou de offerte van TKMS voor de bouw van de fregatten veel duurder zijn uitgevallen dan die van concurrenten.

KANSEN DAMEN NEMEN TOE 
Voorts zou Berlijn twijfelen aan de capaciteiten van TKMS om grote orders op tijd en zonder overschrijding van kosten af te leveren. Pikant detail is dat door de uitschakeling van TKMS voor de bouw van de Duitse fregatten de kansen van Damen Shipyards op deze prestigieuze marineorder sterk zijn toegenomen. Hoewel op deelstaatniveau TKMS wel wordt gesteund, heeft de Duitse politiek het Duitse scheepsbouwconcern in de fregatten-kwestie geen enkele rugdekking gegeven. Zonder opdrachten van de Duitse marine en exportorders zou TKMS zich terug moeten trekken uit de fregattenbouw en zijn ook de onderzeeboot-activiteiten van TKMS niet meer winstgevend te maken, aldus Handelsblatt.

VERLIES EXPORTORDERS 
Nu de MKS 180-deal voor TKMS een gepasseerd station is, verliest het Duitse maritieme concern niet alleen € 3,5 mrd aan omzet, maar ook de kans op belangrijke exportorders. Het mislopen van de deal heeft ook in dat opzicht al andere negatieve gevolgen. De Egyptische overheid wilde nieuwe fregatten kopen bij TKMS, maar gaat nu zo goed als zeker met de Franse Naval Group, dat voor meer dan 60% in handen is van de Franse overheid, in zee. In Australië liep TKMS in 2016 een megaorder mis van € 34 mrd (12 onderzeeboten). Ook hier troefde Naval Group de Duitsers af.

Lees verder op FD.nl