Perspectieven voor waterstof als brandstof voor binnenvaart

Onderzoekers van het Duits-Nederlandse samenwerkingsproject Marigreen hebben de haalbaarheidsstudie Perspectives for the use of hydrogen as a fuel in inland navigationgepresenteerd en overhandigd aan maritiem competentiecentrum Mariko en ondernemersorganisatie FME, die hen deze studieopdracht hadden gegeven.

De studie brengt de trends en perspectieven voor het gebruik van waterstof als brandstof voor de binnenvaart werden in kaart. Ze onderstreept de fundamentele haalbaarheid op diverse gebieden voor de binnenvaart, hoewel het gebruik van waterstof voor rederijen door verschillende factoren momenteel operationeel nog niet interessant is vanwege de hoge brandstofkosten en de hoge ombouw/nieuwbouw kosten. Bovendien is waterstof momenteel nog niet toegelaten als te gebruiken brandstof.

De beoordeling is gebaseerd op analyses van de bestaande wet- en regelgeving, de (toekomstige) waterstof-infrastructuur, diverse opslagtechnologieën (dragers van waterstof) en energieomzetting in brandstofcellen en verbrandingsmotoren. Dit wordt in de studie uitgewerkt voor vier typen binnenvaartschepen: containerschip, koppelverband, veerboot en een passagiersschip (river cruiser).

Aanbevelingen
Een ander onderdeel van de studie zijn de speciale vereisten voor training in de omgang met verschillende waterstoftechnologieën, met aanbevelingen voor aanpassing van de wet- en regelgeving. Om de drempel voor het gebruik van waterstof als brandstof in de binnenvaart te overwinnen, wordt in de studie sterk aanbevolen demonstratieprojecten op te zetten die de technische en economische haalbaarheid in de praktijk aantonen. Op basis daarvan kan dan de wet- en regelgeving worden aangepast.Het MariGreen-project wordt gefinancierd door het Interreg V A-programma Duitsland-Nederland met middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) en nationale cofinanciering door Duitsland en Nederland.

Lees verder op Fluxenergie.nl