Opvolger Walrus-onderzeeboot: slim, stil en razendsnel

De enige echte opvolger van onze Walrus-onderzeeboot. Door zijn ontwerp zo te presenteren wil de combinatie Damen/Saab de Nederlandse miljardenorder voor nieuwe onderzeeboten binnenslepen.

Het samenwerkingsverband belooft in een exclusief interview met De Telegraaf een hypermoderne onderzeeboot die stiller, sneller en zuiniger is dan de huidige. Door verdergaande automatisering kan ze varen met een kleinere bemanning en dankzij slimmere aandrijving maanden onder water opereren zonder naar boven te komen om lucht en voorraden in te nemen. De bedrijven die vandaag hun lobby-offensief beginnen, laten nog niet het achterste van hun tong zien. De directeuren van Saab en Damen willen nog niet precies kwijt hoe groot de nieuwe boot precies wordt en hoeveel koppen de bemanning zal tellen. Saab-topman Gunnar Wieslander, voormalig onderzeebootcommandant en Zweeds staatssecretaris, stelt dat de lengte zo’n beetje die van de Walrus zal zijn, 68 meter. De bemanning zal iets kleiner kunnen dan de vijftig man die op onze onderzeeboten varen.

Om dit werk te vergemakkelijken, krijgt de Walrus-opvolger een lanceerinstallatie voor direct naast de torpedobuizen in de neus van de boot. Een wereldprimeur. Tot nu toe konden zeesoldaten alleen verticaal één voor één de boot uit. Het systeem aan boord van de Nederlands-Zweedse boot maakt het mogelijk met acht man tegelijk horizontaal naar buiten te zwemmen. De buis wordt dankzij een diameter van anderhalve meter breed genoeg om ook minionderzeeboten te lanceren, zowel bemand als onbemand.

Een belangrijk argument tegen het Nederlands-Zweedse bod is het gebrek aan recente ervaring met het bouwen van onderzeeboten in ons land. De laatste Walrus werd in 1985 opgeleverd. Daarna ging de werf failliet. Dit probleem wordt volgens directeur Hein van Ameijden van Damen Naval Shipbuilding ondervangen door gebruik te maken van de Zweedse kennis. Saab bouwt al decennia onderwatervaartuigen. Het voorstel aan de Koninklijke Marine is gebaseerd op het laatste Zweedse model: de A26.

Wanneer Damen/Saab de order binnenhaalt, dan zal alleen de romp op Zweedse bodem gebouwd worden. De assemblage en de opbouw van de onderzeeboten zal in Vlissingen plaatsvinden. De Zweden gebruiken al veel Nederlandse onderdelen in hun producten. Bijvoorbeeld hydrauliek en besturingssystemen. Ook hiermee heeft de Nederlands/Zweedse ’sub’ iets unieks, zegt Wieslander. „We bouwen een romp en schuiven alle andere onderdelen er later in één keer in. Zijn de systemen verouderd, dan klappen we de romp open en bouwen we er nieuwe in.”

“We zijn heel flexibel, dus kunnen ook de uitvoering eventueel veranderen”

Om dit werk te vergemakkelijken, krijgt de Walrus-opvolger een lanceerinstallatie voor direct naast de torpedobuizen in de neus van de boot. Een wereldprimeur.
Een belangrijk argument tegen het Nederlands-Zweedse bod is het gebrek aan recente ervaring met het bouwen van onderzeeboten in ons land. De laatste Walrus werd in 1985 opgeleverd. Daarna ging de werf failliet.

Dit probleem wordt volgens directeur Hein van Ameijden van Damen Naval Shipbuilding ondervangen door gebruik te maken van de Zweedse kennis. Saab bouwt al decennia onderwatervaartuigen. Het voorstel aan de Koninklijke Marine is gebaseerd op het laatste Zweedse model: de A26. Wanneer Damen/Saab de order binnenhaalt, dan zal alleen de romp op Zweedse bodem gebouwd worden. De assemblage en de opbouw van de onderzeeboten zal in Vlissingen plaatsvinden. De Zweden gebruiken al veel Nederlandse onderdelen in hun producten. Bijvoorbeeld hydrauliek en besturingssystemen. Ook hiermee heeft de Nederlands/Zweedse ’sub’ iets unieks, zegt Wieslander. „We bouwen een romp en schuiven alle andere onderdelen er later in één keer in. Zijn de systemen verouderd, dan klappen we de romp open en bouwen we er nieuwe in.”

Politiek Den Haag kijkt argwanend naar de kosten, nu het JSF-project eindelijk in minder turbulente luchten verkeert en de vervanging van de onderzeeboten na

Fransen grootste rivalen
Een Nederlandse onderzeebootorder voor het consortium Damen/Saab is wat de concurrentie betreft alles behalve een gedane zaak. Duitse, Franse en Spaanse werven zitten op het vinkentouw. De meest kansrijke tegenstrever lijkt de Franse Naval Group. In Cherbourg worden sinds eind jaren vijftig onafgebroken onderzeeboten ontworpen en gebouwd. De laatste is de Barracuda. Een honderd meter lange aanvalsonderzeeër bedoeld voor een breed scala aan missies over lange afstanden. De Barracuda is langer dan de Walrus en wordt voortgestuwd door een kernreactor.

Lees verder op Telegraaf.nl