Op Duitse onderzeeboten zit nu toch een smetje

Het bericht dat de Australische premier Tony Abott 60 miljard euro gaat steken in de vernieuwing van de vloot, was dit weekeinde ook goed nieuws in Duitsland. Want de Australiërs gaan zelf fregatten, korvettenen en patrouilleboten bouwen, maar willen voor de bouw van twaalf onderzeeërs een internationale aanbesteding uitschrijven. Het gaat om een opdracht met de exceptionele waarde van 35 miljard euro en dat zorgt voor flink wat opwinding in Berlijn. Want de Duitse scheepswerf ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) in Kiel is een van de gegadigden voor de opdracht. De werf moet het opnemen tegen een Franse en een Japanse concurrent. 

TKMS heeft daarbij forse logistieke steun van de Duitse staat, meldde het weekblad Der Spiegel zaterdag. Deze dochter van het staalconcern ThyssenKrupp spant zich al enige maanden in om de mega-opdracht in de wacht te slepen en de Duitse ambassade verleent daarbij in verregaande mate hand- en spandiensten. Der Spiegel citeert uit een enthousiast diplomatiek telegram uit februari van de Duitse ambassade in Canberra aan Berlijn waarin wordt gepleit voor de „versterking van de ambassade” met extra militaire attachés. De belangen van Duitsland en het bedrijf TKMS vallen in het telegram helemaal samen: „Omdat wij ons duidelijk als partner van Australië moeten positioneren.” Een paar weken later bedankt Heinrich Hiesinger, de chef van moederbedrijf ThyssenKrupp, minister Ursula von der Leyen (Defensie, CDU) uitbundig „voor de uitstekende ondersteuning door uw departement”. Hij benadrukte dat „een concrete programmabegeleiding (…) door de Duitse Bundeswehr van doorslaggevende” betekenis zou kunnen zijn.

Lees verder bij NRC