Nieuwe onderzeeboten voor Duitsland en Noorwegen zijn vertraagd

Het programma van de nieuwe onderzeeboten voor Noorwegen en Duitsland heeft vertraging opgelopen. Het contract voor vier Noorse en twee Duitse Type 212CD-onderzeeboten kan nog niet getekend worden, omdat het aanbod van de Duitse scheepswerf TKMS niet aan de eisen voldeed. Met een variant op dit ontwerp is TKMS in de race voor de nieuwe Nederlandse onderzeeboten.

Maandag werd in Noorwegen de staatsbegroting van 2020 gepresenteerd en werd gemeld dat de nieuwe Noorse onderzeeboten vertraagd zijn, dat schrijven Noorse media. Oslo koos in februari 2017 voor de Duitse Type 212CD-onderzeeboten, ter waarde van 44 miljard Noorse kronen (4,4 miljard euro), als vervangers van hun huidige Ulaklasse boten. Ook Duitsland besloot twee onderzeeboten van dit type aan te schaffen.
Maandag werd in Noorwegen de staatsbegroting van 2020 gepresenteerd en werd gemeld dat de nieuwe Noorse onderzeeboten vertraagd zijn, dat schrijven Noorse media. Oslo koos in februari 2017 voor de Duitse Type 212CD-onderzeeboten, ter waarde van 44 miljard Noorse kronen (4,4 miljard euro), als vervangers van hun huidige Ulaklasse boten. Ook Duitsland besloot twee onderzeeboten van dit type aan te schaffen.

Sindsdien hebben ontwerpers de 212CD verder vormgegeven. Op 30 oktober 2018 ontving Noorwegen het aanbod van TKMS. Dat bleek echter niet te voldoen en in juli 2019 werd een vernieuwd aanbod gedaan. Zowel de Duitse als de Noorse defensie materieel-organisaties keurden het nieuwe plan af.
Wat het aanbod exact inhield en op welke punten het tekort kwam is niet duidelijk. Het Noorde ministerie van Defensie wil naar verluid niet op de zaak ingaan.

Het gevolg is echter dat het contract niet in 2019 getekend kan worden. Beide landen hebben besloten meer tijd te gebruiken om tot een aanbod te komen dat wel voldoet. De verwachting is dat het contract nu in 2020 wordt getekend, de oplevering stond op 2026 maar ook dat moment zal opgeschoven worden. De zes Ulaklasse onderzeeboten (een paar jaar ouder dan de Nederlandse Walrusklasse) zouden, na modernisering van vier boten, tot 2028 in dienst blijven.

Lees verder op Marineschepen.nl