Nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen, dit is het voorstel van Damen en Imtech

De aanbesteding van de mijnenbestrijdingsvaartuigen gaat rap richting de finale. Alle aanbieders hebben in oktober 2018 hun voorstellen ingediend en de verwachting is dat in februari of maart bekend zal worden welk ontwerp daadwerkelijk wordt gebouwd. De spanning stijgt, zo ook in Vlissingen waar Damen met maar liefst twee verschillende voorstellen hoopt op een succes. Centraal binnen de twee voorstellen staat hetzelfde schip. Daar wordt nu voor het eerst meer over bekend. 

Damen is samen met Imtech Belgium één van de aanbieders in de strijd om twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen voor België en Nederland. De andere partijen zijn Belgium Naval & Robotics (waarin de Franse bedrijven Naval Group en ECA de hoofdmoot vormen) en Sea Naval Solutions (de Belgisch-Franse combinatie bestaande uit EDR, Chantiers de l’Atlantique, Thales en Socarenam). Naval Group wil niet veel kwijt over hun aanbod en Sea Naval Solutions heeft al erg vroeg meer over hun voorstel bekend gemaakt. Ook Saab lichtte een tipje van de sluier op, maar trok zich halverwege 2018 terug uit de aanbesteding.

Twee voorstellen
Zoals gezegd heeft Damen met Imtech Belgium zich met twee voorstellen in de strijd om de MCMV’s gemeld. Het verschil zit ‘m in de middelen die het schip heeft om mijnen te bestrijden, ofwel de toolbox, waardoor de Belgische en Nederlandse marines een variant extra kunnen bekijken. Deze middelen moeten volgens de aanbestedingseisen bestaan uit o.a. onderwaterdrones (AUV’s en UUV’s), oppervlaktedrones (USV’s) en vliegende drones (UAV’s). In het ene voorstel komen die van Atlas Elektronik en in het andere voorstel van OIP-Elbit. In volgende artikelen wordt aandacht aan die twee toolboxen besteed.

Het schip
Centraal staat het MCM-moederschip. Het voorstel van Damen is een schip van 91,3 meter en met een waterverplaatsing van 3025 ton. Qua lengte zit dit schip tussen de hydrografische opnemingsvaartuigen (Snelliusklasse) en de patrouilleschepen van de Hollandklasse in, maar komt met de waterverplaatsing dicht bij de M-fregatten. De romp komt echter nog veel meer overeen met het nieuwe opleidingsschip voor de Australische marine, MV Sycamore, dat Damen in 2017 in Sydney afleverde; het rompontwerp werd als basis gebruikt voor het mijnenbestrijdingsvaartuig. Overigens is de Sycamore weer gebaseerd op het OPV 2400-ontwerp van Damen. Het schip is in tegenstelling tot de huidige Nederlandse en Belgische mijnenjagers van staal. Dat kan ook want het schip moet op afstand mijnen bestrijden, toch is aandacht besteed aan reductie van de onderwatersignatuur op akoestisch, magnetisch en elektrisch vlak tot op het niveau van een fregat.  Verder wordt gebruik gemaakt van een dieselelektrische voortstuwing, de dieselgeneratoren wekken stroom op voor de elektromotoren. Hiermee wordt de onderwatersignatuur gereduceerd, is er een hoge mate van redundantie en wordt de uitstoot beperkt. Het schip haalt een snelheid van ruim 15 knopen.

Op sensorgebied heeft het schip een zee- en luchtbeeldradar en natuurlijk een Mine Avoidance Sonar, plus een (radar en elektro-optische) vuurleiding tegen lucht- een zeedoelen. Deze doelen kunnen aangevallen worden met een 30mm kanon dat op de bak staat. De belangrijkste middelen die het schip heeft zijn uiteraard de tools. Een vliegende drone kan opereren vanaf het vliegdek. Daaronder bevindt zich de USV/ toolbox garage. Dit is een ruimte waar twee onbemande scheepjes (USV’s ) in passen met een lengte van circa twaalf meter of twee containers. Meer containers kunnen een dek lager ook gehuisvest worden, net als op het halfdek. De USV’s zetten ook de onderwaterdrones in.

Lees verder op Marineschepen.nl