Een oplossing voor een blunder uit 2013 levert weer een geheel andere uitdaging op.

Op de Spaanse marinebasis Cartagena, in zuidoost Spanje, wordt al sinds 1999 gewerkt aan een nieuw type onderzeeboot. Nadat de bouw van de S-80 in 2013 al een heel eind gevorderd was, kwamen de ingenieurs van het project er tot hun grote schrik achter dat er een foutje in de berekeningen zat. Een verkeerd geplaatste komma had ertoe geleid dat de onderzeeboot veel te zwaar werd en dus helemaal niet zou kunnen drijven. En da’s lastig varen met zo’n ding. Nu dat probleem na vijf jaar is opgelost, duikt er een nieuwe hobbel op.

Een oplossing voor een blunder uit 2013 levert weer een geheel andere uitdaging op.

Op de Spaanse marinebasis Cartagena, in zuidoost Spanje, wordt al sinds 1999 gewerkt aan een nieuw type onderzeeboot. Nadat de bouw van de S-80 in 2013 al een heel eind gevorderd was, kwamen de ingenieurs van het project er tot hun grote schrik achter dat er een foutje in de berekeningen zat. Een verkeerd geplaatste komma had ertoe geleid dat de onderzeeboot veel te zwaar werd en dus helemaal niet zou kunnen drijven. En da’s lastig varen met zo’n ding. Nu dat probleem na vijf jaar is opgelost, duikt er een nieuwe hobbel op.

lees verder op Kijkmagazine.nl