Sinds afgelopen week buitelen de buitenlandse aanbieders op het onderzeebootdossier over elkaar heen, om te vertellen dat hun product het beste is voor de Nederlandse markt. Media en Kamerleden worden deze dagen zeer agressief benaderd door buitenlandse lobbyisten en PR-bureaus, om uit te leggen dat de Nederlandse zelfscheppende marinebouw niet in staat is om zo’n complex project uit te voeren. Daarbij wordt werkelijk alles uit de kast gehaald, om de Nederlandse marinebouw zwart te maken. Gelukkig staan wij 100% voor ons eigen verhaal en zijn we prima in staat om, samen met internationale partners, de beste operationele boot te leveren voor de beste prijs. Zoals de Nederlandse regering dat van ons gewend is en ook blijkt uit het rapport: Gewijzigde Beleidsdoorlichting Marinestudie 2005

Oude verhalen als de Walrus-affaire worden opgerakeld, terwijl de Nederlandse onderzeeboten en de overige projecten van de Nederlandse marinebouw de laatste decennia altijd op tijd en binnen budget zijn afgeleverd. Mocht u dus iets over de Walrusaffaire lezen de komende tijd, waar onze concurrent graag naar refereert, dan kunt u hier het eerlijke verhaal terugvinden. Ondertussen is in Europa een behoorlijke beweging gaande op het gebied van verruiming van de exportregels langs de Frans Duitse as: France, Germany aim to unify their clashing weapons-export rules.  Iets om in de gaten te houden, binnen de kaders van de Nederlandse Defensie Industrie Strategie.

Wij blijven de komende periode even strategisch stil op het onderzeebootdossier, tot de B-brief door de minister naar de Tweede Kamer is gestuurd. Daarbij gaan we uit van de kracht van de eigen maritieme sector die uitstekend in staat is om een complex project als een onderzeeboot, in exclusieve samenwerking met Zweden, te maken. Mocht u daar nog aan twijfelen, dan raden we u aan om het verhaal te lezen van Carel Prins. Hij weet prima te verwoorden, waarom de keuze voor één partij, momenteel de beste keuze is.