Maersk CEO kritisch over staatshulp

Maersk CEO Søren Skou heeft felle kritiek geuit op de financiële staatshulp die sommige rederijen genieten. Indirect verwijst hij daarmee naar de cashinjectie die alliantiepartner Hyundai Merchant Marine krijgt om nieuwe megacarriers te bouwen.

Skou greep zijn keynote speech tijdens Singapore Maritime Week aan om zijn beklag te doen. ‘Er is geen enkele reden voor overheden om deel te nemen in de containervaart’, zei hij volgens Shippingwatch, dat bij het evenement aanwezig was.

In het bijzonder laakt hij de financiële fondsen die overheden beschikbaar stellen om schepen te bouwen. ‘Er is geen gegronde reden voor overheden om onze sector te subsidiëren, maar desondanks blijven sommige landen onnodige schepen bouwen voor bedrijven die net winstgevend zijn en ook geen winstgevend verdienmodel hebben.’

Hij verwijst daarmee op opzichtige wijze naar partner Hyundai Merchant Marine, die zojuist een flinke som geld heeft gekregen van Seoul om grote schepen te bouwen. De Zuid-Koreaanse rederij laat twintig nieuwe schepen bouwen, waarvan er twaalf meer dan 20.000 teu kunnen vervoeren. De overige acht hebben een capaciteit van 14.000 teu. Seoul wil daarmee niet alleen de nationale scheepvaartsector terug in het zadel helpen, maar ook de worstelende scheepsbouwers ondersteunen. HMM is overigens niet de enige Aziatische rederij die directe staatshulp krijgt. Rederijen zoals Cosco en Yang Ming ontvangen ook directe steun van hun overheden.

Lees verder op nieuwsbladtransport.nl