Moet het geld naar onderwijzers of onderzee­boten, vroeg defensieminister Ank Bijleveld (CDA) tijdens het Grote Defensiedebat dat Elsevier Weekblad afgelopen zaterdag had georganiseerd in het Haagse Louwman Museum. Ze gaf zelf het antwoord: zonder defensie gaat het niet. Die onderzee­boten zorgen voor veiligheid en zonder veiligheid hoef je niet aan onderwijs te denken, schrijft Eric Vrijsen.

Bijleveld en de andere ministers beraadslagen deze week over de bouw van nieuwe onderzeeboten. Naast scheepsbouwer Damen, is ook een Franse, een Duitse en een Spaanse werf in de race voor de miljardenorder. Officieel is 2,5 miljard euro gereserveerd, maar iedereen weet dat het 1 miljard duurder wordt.

Het beste wapensysteem tegen de beste prijs’

Het kabinet broedt al maanden op een besluit. Het gaat overigens niet om een concrete aankoop, maar om het selecteren van een werf die de nieuwe boten volgens geheime specificaties mag ontwikkelen.

In een voorportaal van de ministerraad wilden ­Defensie en Economische Zaken de order toespelen aan Damen, dat overigens samenwerkt met het Zweedse Saab. Maar Buitenlandse Zaken en Financiën voelden voor het – waarschijnlijk goedkopere – aanbod van de Franse werf Naval. Kort tevoren kocht het kabinet een forse portie aandelen Air France-KLM. Daarom was het niet het goede moment de Fransen opnieuw te bruuskeren door het aanbod van Naval af te wijzen.

Maanden gebeurde er niets. VVD-premier Mark Rutte zegt steeds: ‘Het beste wapensysteem tegen de beste prijs.’ Maar er zijn meer factoren dan prijs. Denk aan werkgelegenheid in een krimpregio, het strategisch voordeel van een eigen marinebouw, technologische kennis, het voordeel dat een deel van de prijs via loonbelasting van de bouwers terugvloeit in de staatskas.

Lees verder op Elservierweekblad.nl