VLISSINGEN – Damen Schelde Naval Shipbuilding is nog allerminst zeker van de order van ruim 3,5 miljard euro voor de bouw van nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Toch wordt woensdag al een overeenkomst getekend met de vakbonden dat de onderzeeboten zoveel mogelijk in Nederland worden ontwikkeld en gebouwd.

Zo gek is dat niet, vindt Carl Kraijenoord, bestuurder scheepsbouw voor FNV Metaal. Mede namens CNV Vakmensen, De Unie en RMU Werknemers legt hij uit waarom het een slimme zet is, zowel van de vakbonden als van Damen.

Werkgelegenheid

,,Begin dit jaar ging een order van één miljard euro voor de bouw van mijnenvegers via België naar de Franse fabrikant Naval Group”, zegt Kraijenoord. ,,Ik vond dat nogal opmerkelijk, omdat die order nul werkgelegenheid oplevert voor Nederland. Het is wel Nederlands belastinggeld. De volgende order die eraan zit te komen is voor de bouw van onderzeeboten. Het gaat om bijna 4 miljard euro. Het zou een ontzettende gemiste kans zijn als dat naar het buitenland gaat, terwijl de Nederlandse scheepsbouw internationaal gezien te weinig orders heeft. Als vakbonden kiezen we niet per se partij voor Damen. We kiezen voor werkgelegenheid in Nederland. En qua volume ziet dat er bij Damen goed uit.”

Vlissingen

Volgens de raming van Damen, die de onderzeeboten wil bouwen met het Zweedse concern Saab, levert de order 6000 manjaren aan werk op: 3500 op hbo- en universitair niveau en 2500 op vmbo- en mbo-niveau. In Nederland betekent dat banen in Vlissingen en Den Helder. Twee gebieden in de periferie, stelt Kraijenoord, die dat goed kunnen gebruiken. 

Behalve over de locatie heeft Damen met de vakbonden ook afspraken gemaakt over de arbeidsomstandigheden en – voorwaarden. Kraijenoord: ,,We willen dat het zoveel mogelijk in Nederland gebeurt, onder voorwaarden van de CAO, door mensen met een vast dienstverband die als het geen Nedelanders zijn goed worden gehuisvest. We willen niet dat het onder de voorwaarden van arbeidsbureaus gaat of via schimmige constructies met buitenlandse werknemers.”

Lees verder op PZC.nl