Cruiseschip mijdt Nederlands dok

Door onduidelijke wetgeving over buitenlands personeel laten cruiseschepen herstelwerk buiten Nederland uitvoeren. Het bedrijfsleven verwacht een miljard euro schade.

Internationale reders van cruiseschepen kiezen al jarenlang niet meer voor de scheepswerven van Rotterdam voor een grote onderhoudsbeurt. Dat komt doordat het Amerikaanse bedrijf Royal Caribbean in 2014 een boete kreeg van de Inspectie SZW van bijna een miljoen euro. Dat was omdat ze meer dan honderd Filippijnse medewerkers aan boord had zonder werkvergunning.

Het schip Oasis of the Seas van 362 meter lang en achttien dekken hoog kwam destijds onder grote belangstelling de havens van Rotterdam binnenvaren. De pret werd snel verstoord door de inval van de Inspectie SZW en de boete die daarop volgde. Deze werd overigens pas vorig jaar officieel vanwege het enorme uitzoekwerk.

Royal Caribbean tekende direct bezwaar aan. Het geschil loopt inmiddels al ruim drie jaar. “Door zulke zaken zo ontzettend lang te laten liggen, houden ze de sector jarenlang in gijzeling”, reageert arbeidsrechtadvocaat Bart Maes. Schandalig, vindt hij. Het heeft grote financiële gevolgen voor de Nederlandse havens, zegt het bedrijfsleven.

Brandbrief

De brancheverenigingen Netherlands Maritime Technology en Nederland Maritiem Land, de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, schreven gezamenlijk een brandbrief aan minister van sociale zaken Wouter Koolmees. Volgens hen loopt de schade tot 2019 op tot 1 miljard euro aan gemiste opdrachten.

Er is onenigheid of er wel of geen werkvergunning verplicht is voor het werk aan boord van zeeschepen. “De wet arbeid vreemdelingen is nogal onduidelijk”, zegt Maes. “Er is een uitzondering voor werknemers die niet in Nederland wonen, die geen arbeidsovereenkomst hebben met een Nederlandse werkgever en uitsluitend werken op een internationaal vervoersmiddel. Daar lijkt hier toch echt sprake van.”

De Filippijnse medewerkers van het Amerikaanse cruiseschip hielden zich tijdens de vaart bezig met onderhoudswerk. Als het schip aan land komt, kunnen de duizenden passagiers enige dagen de lokale toeristische hoogtepunten ontdekken. In de scheepswerf vindt dan een gigantische onderhoudsbeurt plaats.

Gelijk speelveld

Dat levert veel werk op voor de scheepsreparateurs van het betreffende dok en ook voor tientallen toeleveranciers uit de regio, vertelt Kommer Damen in het magazine van werkgeversorganisatie VNO-NCW. Hij is directievoorzitter van de Damen Shipyards Group met 34 scheepswerven wereldwijd, waarvan vijftien in Nederland. Door de boete aan Royal Carribean ziet Damen al drie jaar lang schepen zijn dok mijden.

Lees verder op Trouw.nl