Coronacrisis verergert problemen Nederlandse maritieme bedrijven

De coronacrisis grijpt om zich heen in de maritieme sector. Scheepsbouwers en toeleveranciers zien de opdrachtenstroom stilvallen en vooral bedrijven die afhankelijk zijn van de export krijgen het moeilijk. Dinsdag maakte scheepsbouwer Damen Shipyards bekend ruim 1000 banen te schrappen. Binnenkort zullen kleinere scheepsbouwers en toeleveranciers volgen, blijkt uit een rondgang door de sector.

Stilvallende orderstroom

Delen van de maritieme industrie hebben het al langer moeilijk, maar na enkele zware jaren leek de sector zich in 2019 te herstellen. Het coronavirus gooit nu roet in het eten en zorgt voor veel onzekerheid. ‘De verwachting was dat het herstel dit jaar zou doorzetten’, zegt Marnix Krikke van branchevereniging Netherlands Maritime Technology (NMT). ‘Maar toen kwam corona. Orderstromen beginnen nu op te drogen.’

De maritieme maakindustrie genereerde in 2018 een omzet van €7,3 mrd. In de sector werken rond de 29.000 mensen. 

Voor scheepsbouwer TB Shipyards was Zuid-Amerika de afgelopen jaren een belangrijke afzetmarkt, met klanten in landen als Paraguay en Colombia. Die markt valt stil, zegt ceo Thecla Bodewes in een email aan het FD. ‘Onze opdrachtgevers zitten over de hele wereld en op dit moment blijven de internationale opdrachten uit vooral Zuid-Amerika uit. Deze zijn geparkeerd totdat de pandemie daar weg is en de economie weer kan opstarten.’

Lees verder bij FD.nl