Analyse: Marine gaat achter het net vissen door uitstel onderzeebootorder

Slecht nieuws voor de Koninklijke Marine en diens hofleverancier Damen. Niet alleen wordt er dit jaar geen besluit genomen over de aankoop van onderzeeboten. Ook komend jaar gaat dat niet gebeuren, maar pas in 2021. Deze week zong rond dat de bewindspersonen van het ministerie van defensie op 13 december een brief naar de Tweede Kamer sturen over de boten. Die brief zal er wel komen, maar het langverwachte nieuws over de miljardenorder staat er niet in. Uitstel kan nu heel goed afstel worden, verwachten ingewijden. Dit roept een drietal vragen op.

Waarom afstel?

In de eerste plaats door een wisseling van regering. Het huidige kabinet wordt in 2021 vervangen. In maart van dat jaar zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Het uitstel van een besluit over de bouw van onderzeeboten wordt dus overgelaten aan de volgende regering. Als dat kabinet het niet nodig vindt dat Nederland over onderzeeboten beschikt, dan wordt de Onderzeedienst noodgedwongen opgedoekt op het moment dat de huidige boten niet meer te gebruiken zijn.

Rasse schreden

Dat moment nadert met rasse schreden. Het duurt zeven jaar voor een boot naar de eisen en wensen van de Koninklijke Marine bedacht, ontwikkeld, gebouwd en ingevaren is. Defensie ging ervan uit dat in 2027 het eerste vaartuig operationeel zou zijn. Stel dat in de tweede helft van 2021 een ander kabinet toch dat langverwachte besluit neemt, dan vaart de boot pas aan het eind van volgend decennium. Die onderzeeërs zullen ongetwijfeld weer duurder zijn dan de 3,5 miljard voor vier stuks waar nu rekening mee gehouden wordt.

Waarom wil Nederland dure onderzeeboten?

In de eerste plaats om een unieke strategische capaciteit binnen de NAVO aan te bieden: spioneren en dus inwinnen van informatie door ongezien de kusten van tegenstanders van het bondgenootschap te naderen. Daarnaast is het onderzeebootwapen een geducht onderdeel van het arsenaal van de NAVO. 

Lees verder op Noordhollandsdagblad.nl