Analyse kabinet weer voor strategische keuze: Noodzakelijke investering

Uit Nederlandse fabrieken komen geen geweren en munitie, geen tanks en pantserwagens, geen vliegtuigen en helikopters. Toch is er in ons land een serieuze defensie-industrie, die het vooral moet hebben van slimme innovaties. Denk aan het cyberschild van Fox-IT, robothelikopters van Delft Dynamics of de radarsystemen van Thales.

Bij elkaar begeven zich op de internationale defensiemarkt zo’n 350 Nederlandse bedrijven, goed voor 25.000 directe arbeidsplaatsen, 8000 onderzoeksbanen en een omzet van 4,5 miljard euro. Bij elkaar begeven zich op de internationale defensiemarkt zo’n 350 Nederlandse bedrijven, goed voor 25.000 directe arbeidsplaatsen, 8000 onderzoeksbanen en een omzet van 4,5 miljard euro.

Iedereen kent Fokker, dat vroeger vliegtuigen bouwde, maar zichzelf na het faillissement van 1996 opnieuw uitvond door de productie van onderdelen en landingsgestellen voor helikopters en vliegtuigen. Daarmee is het een van de helden van het JSF-project. De Nederlandse deelname aan de ontwikkeling van de JSF en de uiteindelijke aanschaf was een pijnlijk politiek proces, maar strategisch gezien een schot in de roos. Het leverde Nederland het beste en modernste jachtvliegtuig op, en miljarden aan maak- en onderhoudsorders voor het bedrijfsleven.

Met de vervanging van de vier onderzeeboten staat het kabinet weer voor zo’n strategische keuze. Damen bouwt fregatten die zelfs de Amerikanen niet hebben en patrouilleschepen die wereldwijd gewild zijn. Maar als het Defensie niet had gehad als eerste klant, hadden ze die technieken nooit kunnen exporteren.

Telegraaf.nl